۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

مروری بر رخداد رستوران میکونوس

واقعه میکونوس، دخالت تروریست های لبنانی در ترور رهبران اپوزیسیون ایران در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ است

(مراد ویسی)

رادیو فردا روزهای یکشنبه ، سه شنبه و پنجشنبه برنامه ای برای بازخوانی تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی ایران ارایه می کند. این برنامه امروز اختصاص دارد به سالروز ترور رهبران حزب دمکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ یعنی در ۲۶ شهریور۱۳۷۱ .رادیو فردا روزهای یکشنبه ، سه شنبه و پنجشنبه برنامه ای برای بازخوانی تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی ایران ارایه می کند.
این برنامه امروز اختصاص دارد به سالروز ترور رهبران حزب دمکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ یعنی در ۲۶ شهریور۱۳۷۱ . 
ـ در میکونوس چه کسانی کشته شدند؟ درواقعه میکونوس در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ یعنی ۲۶ شهریور ۱۳۷۱ در شهر برلین صادق شرفکندی دبیر کل وسه تن دیگر یعنی همایون اردلان نماینده حزب دمکرات کردستان ایران در آلمان، فلاح عبدلی نماینده حزب دمکرات کردستان ایران در اروپا ونوری دهکردی کارمند صلیب سرخ و فعال در امور پناهندگان ایرانی مقیم آلمان توسط افراد مسلح درحین نشستی در رستوران میکونوس کشته شدند. پرویز دستمالچی از حاضران در نشست در فیلمی که مرکز اسناد حقوق بشر ایران منتشر کرده این واقع را چنین توضیح می دهد: «در اتاق پشتی رستوران نشسته بودیم و بحث می کردیم ... برگشتم دیدم دوپای قوی آمد کنار من و ایستاد . مسلسل آمد روبروی صورت من و به سوی دکتر شرفکندی شروع کرد به شلیک کردن و سه پوکه اولی را که جلوی صورت من زمین افتاد دیدم . مجتبی ابراهیم زاده داد زد بچه ها تروره برید زیر میز و کوشش کرد دو نفر را با خودش بکشد زیر میز .پرش کردم عقب و به صورت دمر افتادم زیر میز .فتاح عبدلی هم افتاد زیر همان میز ولی موقعی افتاد دهنش پر خون بود. و همایون اردلان هم دو تا تیر خورد و افتاد اون طرف . سکوت شد .... دستی رو دیدم که به طرف دکتر شرفکندی تیر خلاص می زد . همایون اردلان که دو تیر خورده بود به هوش اومد و سرش رو بلند کرد ولی این فردی که تیر خلاص می زد یک تیر خلاص به شقیقه اون هم زد. نوری دهکردی هم هفت گلوله خورده بود ولی وقتی بردند به بیمارستان فوت کرد"(۱) 
ـ در واقعه میکونوس تروریست ها تبعه چه کشوری بودند؟ نکته اول در واقعه میکونوس، دخالت تروریست های لبنانی در ترور رهبران اپوزیسیون ایران در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ است . طبق اسناد منتشره در دادگاه میکونوس ،رهبران حزب دمکرات توسط فرد مسلح سه لبنانی کشته شده اند که ازسوی کاظم دارابی عضو سازمان های اطلاعاتی ایران اجیر شده بودند .(۲) پیش از این هم یک تروریست لبنانی دیگر هم به نام انیس نقاش در فرانسه برای ترور شاهپور بختیار آخرین نخست وزیر حکومت شاه تلاش کرده بود .(۳) 
ـ ترور رهبران حزب دمکرات در دوره سفارت کدامیک از دیپلمات های ایرانی در آلمان اتفاق افتاد؟ نکته دوم اینکه این ترور در زمان سفارت فردی انجام شد که خود اکنون از مغضوبین نظام جمهوری اسلامی است . یعنی حسین موسویان سفیر وقت ایران در برلین که آن زمان محکم می گفت ایران در این ترور دست نداشته است. صدای موسویان در این گفته است: «من مطمئن هستم که دادگاه هیچگاه چنین ادعایی نخواهد کرد به خاطر اینکه از عدم دخالت خودمان مطمئن هستم.» اما این در حالی است که آقای موسویان حالا از طرف وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی متهم به جاسوسی هسته ای به نفع بیگانگان است و از کشور خارج شده و در امریکا بسر می برد. 
ـ کاظم دارابی چگونه به ایران برگشت؟ نکته سوم اینکه کاظم دارابی که از طرف دادگاه میکونوس متهم به مدیریت این ترور و تامین مکان و اسلحه برای تروریست ها شد اخیرا پس از ۱۵ سال حبس آزاد شدو در بازگشت به ایران از سوی معاون وزیر خارجه ایران مورد استقبال قرار گرفت (۴)ودر تلویزیون ایران وفاداری خود به نظام را اعلام کرد.  کاظم دارابی در این باره گفت: «من که ۱۶ سال اونجا بیگناه زندان بودم . حالا که برگشتم ایران، قهرمان کازرون هم نمی شوم چه رسد به قهرمان ملی ایران واصلا هم نمی خواهم هم باشم . چون بی گناه بودم اگر هم بخواهم قهرمان باشم باید به خاطر بی گناهیم باشد .» 
ـ در پرونده میکونوس چه اتهامی به رهبران ایران وارد شد؟ نکته آخر هم اینکه که برای اولین باردر این پرونده دستگاه قضایی یک کشور اروپایی یعنی آلمان ، مقامات ارشد ایران مانند آیت الله خامنه ای رهبر ایران ، هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت ، علی فلاحیان وزیر اطلاعات و علی اکبر ولایتی وزیر خارجه را به عنوان تصمیم گیران این ترور معرفی کرد .(۵) در حالی که تا ان موقع هیچیک از کشورهای اروپایی چنین اتهامی را به طور رسمی علیه رهبران جمهوری اسلامی وارد نکرده بودند.



یادداشت ها : ۱- رجوع شود به گفتگوی پرویز دستمالچی در سایت یوتیوب منتشره از سوی مرکز اسناد حقوق بشر ایران . ۲- متن حکم دادگاه پرونده میکونوس ۳-متن کامل خاطرات شاپور بختیار: حبیب لاجوردی، انتشارات صفحه سفید،وبگاه خانه کتاب ایران ۴- http://www.radiofarda.com/content/f۳_darabi_mykonos/۴۲۵۵۰۹.html ۵- رجوع کنید به روزنامه جمهوری اسلامی ۲۳ فروردین ۱۳۸4

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر