۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

همه مردان موسوی در .....

این روزها  میرحسین موسوی در زندان بزرگی با نام تهران است. زندانی در جایی است که نامش دفتر کار است اما کسی نمی تواند با او دیدار کند.    

بعد از یک سال که از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران می گذرد. کمتر کسی باقی مانده است که برای انتخابات با آقای موسوی همکاری نکرده باشد و روی زندان را ندیده باشد.

رئیس دفتر آقای موسوی آخرین نفر از این حلقه است که دو شب گذشته توسط افراد ناشناس در حمله به دفتر میر حسین موسوی دستگیر شد .

نیروهای امنیتی مدتی  در اطراف دفتر میرحسین مستقر شده اند و خبرهای رسیده از تهران حاکی است که آنها از حضور مردم و شخصیتها در دفتر میرحسین موسوی جلوگیری می کنند و مراجعین را بازداشت و پس از ساعتها بازجویی رها می کنند و یا آنها را به بازداشتگاه برده و تعهد کتبی برای عدم مراجعه مجدد می گیرند.

جدا از مردم عادی که در یک سال گذشته به جرم حمایت از کاندیداتوری وی  در بند شدند، یاران  آخرین نخست وزیر ایران  هم به جرم همراهی و دوستی  با میرحسین موسوی بدون در نظر گرفتن پیشینه اشان پایشان به زندان های ایران باز شد .

به جرم مشاوره

وقتی که سر انجام میر حسین موسوی تصمیم گرفت تا در انتخابات دهم ریاست جمهوری به عنوان کاندیدای رقیب محمود احمدی نژاد وارد میدان شود ، شخصیت های برجسته ای در ایران در کنار  او بودند.

آقای موسوی حلقه ای از مشاوران را گرد خود جمع کرد که در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی مجموعه ای منحصر به فرد بودند.

این افراد هرچند که در روزهای قبل از برگزاری انتخابات در کنار آقای موسوی قرار داشتند اما بعد از خرداد ماه 1388 از کنار او به اجبار پراکنده شدند.

مردان او در روزهای بعد از انتخابات به بهانه های مختلف بازداشت شدند. بعد از گذشت ماه ها عده ای از آنها با قرار وثیقه آزاد شدند و عده ای هنوز هم در بند هستند.

یک سال و دو ماه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران یکی دیگر از مشاوران آقای موسوی با قرار وثیقه200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

آخرین مشاورزندانی که آزاد شد علی عرب مازار مشاور اقتصادی آقای موسوی بود.با این حال هنوز هم مردی از نزدیکان آقای موسوی در بند است .

"سید علیرضا بهشتی شیرازی، ۵۰ ساله، اکنون در سالن ۴ اندرزگاه ۷ زندان اوین، زندانی است. بیش از ۲۰ جلسه بازجویی را در شرایط سخت پشت سر گذارده و هیچ خطایی جز ویرایش چند بیانیه ی ستاد میرحسین موسوی بر او بار نکرده اند."

"او ، دوست دیرین آقای میرحسین موسوی است . و به همین دلیل : گروگانی است تا مگر دیگران حساب کارخود بکنند . تا کنون دادگاهی برای وی تشکیل نشده است . او را دوبار به دادگاه برده اند و بی دلیل – که البته دلیلش را می شود فهمید- دادگاه او را به تعویق انداخته اند ."

این ها را محمد نوری زاد گفت قبل از دومین بازداشت.

تمام مردان او

از مشاوران مطرح آقای  موسوی می توان از  قربان بهزادیان نژاد، محمد باقریان، سیدعلیرضا حسینی بهشتی، سید محمد رضا حسینی بهشتی، محمد رضا تاجیک ، علیرضا بهشتی شیرازی، حسن عابدی جعفری، محمدرضا واعظ مهدوی‌، اردشیر امیر ارجمند، علی عرب مازار یزدی، فرشاد مومنی و حمزه غالبی نام برد.

این ها کسانی بود که یک به یک و به بهانه های محتلف توسط حکومت دستگیر شدند.دستگیری برخی از مشاوران آقای موسوی منتقدانی نیز در داخل کشور داشت.

کسانی که سابقه های طولانی و خانوادگی انقلابی داشتند در میان بهت و حیرت کسانی که خود طرفدار آقای احمدی نژاد بودند صورت گرفت.

بسیاری از خانواده های شهدا ، مراجع  تقلید و حتی بیت و یاران نزدیک آیت الله خمینی ضمن انتقاد از این شرایط از این افراد و خانواده هایشان حمایت خود را اعلام کردند.

او یک گروگان است

سید علیرضا بهشتی شیرازی سردبیر روزنامه کلمه سبز و از مشاوران نزدیک میر حسین موسوی بود. آقای بهشتی شیرازی دبیری  هیات دولت مهندس میر حسین موسوی را هم به عهده داشت.

پس از دستگیری آقای بهشتی شخصیت های مطرح زیادی تاسف خود را از این دستگیری اعلام کردند.صادق زیبا کلام در یادداشتی که در سایت کلمه منتشر شد با شرح خاطره آشنایی خود با آقای بهشتی او را شخصیتی خواند که "حیثیت نظام و حیثیت مسئولین طراز اول نطام را حیثیت خودش می‌دانست."

به گفته آقای زیبا کلام : " بهشتی در ۸ سالی که مهندس موسوی نخست‌وزیر بود دست راست او می‌شود و عملاً نزدیک‌ترین فرد اجرایی به وی. او دبیر جلسات هیأت دولت بوده و مسئول پی‌گیری مصوبات. در ۸ سالی که او از نزدیک با نخست‌وزیر کار می‌کرده و صورت جلسات مطالب مطروحه در هیأت دولت را تنظیم می‌نموده، کشور درگیر جنگ با عراق و بحران‌های متعددی بوده. سینه آقای بهشتی مملو از بسیاری اسرار و مطالب سری، محرمانه و طبقه‌بندی شده است."

آقای زیبا کلام  در آخر اشاره می کند که ما می خواهیم به آیندگان بگوئیم فردی با این سابقه درخشان در انقلاب را " به چه جرمی به زندان انداختیم ؟"

محمد نوری زاد نیز پس از آزادی اش در یادداشتی با عنوان " گل ها و سیم خاردار" آورد که آقای بهشتی پیام داده است: " که کسی برای آزادی من سیدعلیرضا بهشتی تلاش نکند. یا همه بیرون می آییم یا من بدون همه بیرون نخواهم آمد ."

نوری زاد معتقد است: "  سیدعلیرضا بهشتی ، تنها جرمش ، بی جرمی است."

آقای بهشتی شیرازی روز هفتم دی ماه 88 توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است و تا به حال یک روز هم به مرخصی نیامده است.

آخرین رها شده

علی عرب‌مازار یزدی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بود . او  در دوران نخست‌وزیری میرحسین موسوی در دفتر نخست‌وزیری کار می‌کرد و از مشاوران نزدیک آقای  موسوی به حساب می آمد.

با اعلام نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ آقای عرب‌مازار یزدی به ریاست کمیته برنامه‌ریزی ستاد انتخاباتی او منصوب شد .

آقای عرب‌مازار روز ۸ دی ماه بازداشت شد و سه ماه  در سلول انفرادی بود .

چند روز بعد از بازداشت آقای عرب‌مازار تعدادی از اساتید اقتصاد کشور در نامه‌ای به مسئولان قضایی خواهان آزادی او شدند که همین مسئله باعث شد ریاست دانشگاه علامه طباطبایی با تعدادی از استادان دانشکده اقتصاد این دانشگاه که تصور می‌کرد در تدوین این نامه نقش داشته‌اند برخورد و تعدادی از آنها را بازنشسته کند.

او سرانجام بعد از ماه ها با وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

فرزند انقلاب در زندان

شاید یکی از جنجال برانگیز ترین این دستگیریها به زندان افتادن دکتر سید علیرضا حسینی بهشتی فرزند شهیدسید محمد  بهشتی بود. او مدیر مسئول روزنامهٔ کلمهٔ سبز را بر عهده داشت  و از  مشاوران ارشد میرحسین موسوی در انتخابات دهم ریاست جمهوری به حساب می آمد.

آقای بهشتی  متولد ۱۳۴۱است و پیش از این جریانات  عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در تهران بود.

سید علیرضا حسینی بهشتی اولین بار در ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ به دنبال بسته شدن دفتر کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ایران بازداشت شد و پس از 5 روز با قرار وثیقه آزاد شد .

 پس از حوادث عاشورای خونین در ایران نیز برای دومین بار در روز هفتم دی ماه 1388 توسط نیروهای امنیتی در سر کلاس درسش در دانشگاه تربیت مدرس بازداشت شد.

در بهمن ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد  و از شرکت کردن در سر کلاس های درس دانشگاه محروم شد.

مشاور تئوریسین 

 محمد باقریان  یکی از مشاوران میرحسین موسوی و در واقع  یکی از تئوریسین های حلقه مشاوران او بود.

آقای باقریان پیش از این نیز در زمان نخست وزیری آقای موسوی در کنار او به عنوان معاون قرار داشت .

در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی هم معاون و مشاور ارشد رئیس جمهور او بود.

دوستان در زندان  

 قربان بهزادیان نژاد هم  رئیس ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بود . او هم  عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود  وریاست موسسه تحقیقات و توسعه انسانی را بر عهده داشت.

آقای بهزادیان نژاد یکی از میانه رو ترین افراد و بیشتر چهره ای علمی و تحقیقاتی است.  بهزادیان نژاد که از دوستان نزدیک آقای موسوی هم بود  از هفتم دی ماه امسال در بازداشت به سر می برد.

او نیز بعد از 9 ماه با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد.

مشاوری برای تمام فصول  

 محمدرضا تاجیک، که استاد دانشگاه شهید بهشتی بود، با مدرک "گفتمان در سیاست" در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی هم از مشاوران او بود.

 آقای تاجیک از سال 1376 تا سال 1384مشاور رئیس‌جمهور و رئیس "مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری" بود.

زمانی هم که آقای موسوی تصمیم گرفت تا کاندیدای ریاست جمهوری بشود در کنار او قرار گرفت.او را هم بعد از حوادث روز عاشورا دستگیر کردند.بعد از شرکت آقای تاجیک در یک اعتراف تلویزیونی او را آزاد کردند.

همراه آیت الله خمینی در زندان

 حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی در دولت دوم میرحسین موسوی بود. وی  در زمان حضورآیت الله خمینی در پاریس، آمریکا را به مقصد فرانسه ترک کرد و در پاریس به آقای خمینی پیوست.

عابدی جعفری که در محافل سیاسی به عابد جعفری معروف است جرء موسسین سپاه پاسداران بوده و از اعضای مرکزی آن در سال های ابتدایی شکل گیری این نهاد به شمار می ‌رفته است. در کابینه شهید رجایی معاونت وزارت بازرگانی را پذیرفت.

عابدی جعفری پس از جنگ به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و در سال های 1378 تا 1382 به حکم سید حسن خمینی ریاست پژوهشکده امام خمینی را بر عهده گرفت.

آقای عابدی جعفری در انتخابات ریاست جمهوری  به سمت مسوول منابع انسانی ستاد انتخاباتی مهندس میر حسین موسوی منصوب شد.

عابد جعفری رئیس کمیته اقتصادی ستاد میرحسین موسوی به همراه آقای عرب مازار در هشتم دی ماه 1388 بازداشت و روز 24 دی ماه پس از 16 روز آزاد شد.

یک رئیس صلح

اردشیر امیر ارجمند رئیس سابق کرسی صلح، دموکراسی و حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران بود.
او  جزو  مشاوران  حقوقی میرحسین موسوی محسوب می شد که  هم اکنون در خارج از ایران به سر می برد.

رئیس شاخه جوانان

حمزه غالبی یکی از جوانترین یاران آقای موسوی است. او  به عنوان رئیس شاخه جوانان ستاد میرحسین موسوی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، بازداشت و پس از گذشت ۷۰ روز بازداشت که ۶۴ روز آن در زندان انفرادی سپری شد، در روز دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ از زندان آزاد شد.

به جرم دروغ گویی

بعد از دستگیری بیشتر مشاوران آقای موسوی معاون وزیر اطلاعات اعلام کرد که مشاوران موسوی قصد داشته اند کلمه " دروغ " را در انتخابات دهم ریاست جمهوری جا بیندازند.

شاید این جرم برای اینکه مشاورانی بیش از هشت ماه در زندان ها باشند کافی نبود که این مقام آگاه در وزارت اطلاعات که خبرگزاری فارس نام او را هم فاش نکرد اعلام کرد: " یكی از عوامل اطلاعاتی غربی یكی از لایه‌های تصمیم‌گیری خاص موسوی و از مشاورین اصلی و نزدیك وی بوده كه دستگیر شده است. وی به یكی از سرویس اروپایی وصل بوده كه با توجه به وسایل جاسوسی كشف شده از وی این اطلاعات را به خارج كشور منتقل می‌كرده است و بنا بر تحقیقات به عمل آمده كار وی تاثیرگذاری در ستاد موسوی بوده‌است."

با اتهاماتی اثبات نشده از این دست  هنوز مردانی از نزدیکان آقای موسوی در زندان ها هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر